Oppgradering Grorudbanen
Arbeidet vil forlenge levetiden på dagens infrastruktur, sikre en mer stabil drift, og legge til rette for økt kapasitet på T-banenettet.
Publisert:
Fakta om prosjektet
-
Status
Planlegging
-
Gjelder
T-banens linjer 4 og 5
-
Byggeperiode
30. jun. - 18. aug. 2024
På denne siden
Bakgrunn
Grorudbanen er per idag preget av sterk slitasje, og det er nødvendig med oppgraderinger på flere områder på strekningen. Sporveien jobber nå med kartlegging av nøyaktig omfang. For å utnytte stengeperioden på Grorudbanen best mulig, har prosjektet en rekke viktige tiltak som skal gjennomføres i løpet av sommeren, så som vedlikehold og oppgraderinger av spor, strømforsyning, nye vekselpartier med mer.
Hva skal gjøres?
- Utskifting av 6 sporveksler/sporkryss ved Vestli med tilhørende føringsveier.
- Permanent fjerning av 4 sporveksler ved Vollebekk.
- Klargjøring for CBTC.
- Utskifting av 10.000 meter med kjøreskinner og sviller, Linderud - Veitvet - Rødtvet og Økern – Risløkka.
- Utskifting av 20.000 meter strømskinne mellom Hasle og Vestli.
- Utskifting av kabelkanaler.
- Etablering av langsgående jordledning m/jordelektroder på hele strekningen.
- Etablering av spenningsbegrensere ved stasjoner og overkjøringsspor.
- Nytt lys i tunnelen fra Kaldbakken til Ammerud.
- Nye fiberkabler og PLSer.
- Tilgjengelighetstiltak på stasjoner.
Sporveiens tilgjengelighetsprosjekt
Sporveiens tilgjengelighetsprosjekt jobber med tiltak på våre T-banestasjoner
- Belysning
- Informasjon som skilting og høyttaleranlegg
- Avstand mellom plattform og togvogn
- Tilgjengelighet i form av heis eller andre lokale tiltak som bedrer adkomst til plattform
Fremdrift og trafikk
Byggestart: 30. juni 2024.
Fase 1:
- Tid og strekning: 30. juni - 19. juli, Hasle/Løren - Vestli
Fase 2:
- Tid og strekning: 20. juli - 18. august, Veitvet - Vestli
- Åpning/ ibruktagelse: august 2024
Linje 4 vil i perioden kjøre mellom Bergkrystallen og Løren. Linje 5 kjører Sognsvann – Ringen – Hasle.
Det blir buss for bane under byggeperioden. For oversikt over alternativ trafikk og rutetider, se Ruter-appen eller Ruter – kollektivtrafikk i Oslo og Akershus | Ruter (åpnes i ny fane) .
Gevinster ved ferdigstillelse
- Oppgradert infrastruktur gir redusert risiko for hastighetsbegrensninger og akutte hendelser i forbindelse med fremføring.
- Oppgraderte vekselpartier reduserer vedlikeholdsbehov og driftsavvik på sporveksler.
- Nye strømskinner i aluminium leder elektrisitet bedre og er energisparende.
- Klargjøring for CBTC legger til rette for forventet trafikkvekst og økt kapasitet på T-banenettet.
- Ny ballastpukk, skinne- og svilleskift vil gi bedre reisekomfort på strekningen.
Har du spørsmål om prosjektet?
Send oss en e-post, og merk gjerne emnefeltet "Oppgradering Grorudbanen".